На 19-ти Юни, 2024 година се проведе традиционния вече граждански форум за дискусии „Аз Обичам България“ с домакини обществениците Илиян Кузманов и Николай Янев. Основната тема бе за устойчивите модели и адекватна инфраструктура, които биха ни позволили да привлечем не само туристи с възможности, но и да превърнем България в по-привлекателно място за инвеститорите. Разговорът също така засегна нуждата от отговорност, когато говорим за Европейски Финансирания, корупция, исторически туризъм, социалистически подходи и не на последно място радикализацията, крайно дясното и езика на омразата, които подронват типичното за България гостоприемство. Но най-невралгична тема се превърна откритото и ненаказуемо проповядване на неонацистка идеология и символика, като според организатора Илиян Кузманов, има същия корен с насажданата хомофобия в нашето общество. Специалният гост на форума, борещият се с анти-семитизма Гордън Мерк припомни за прословутият Луков Марш и факелните шествия превърнали се в „нормална“ традиция. В този разговор ще се постараем да разберем, какво стои зад създаването на този форум, какви са личните мотиви на Илиян Кузманов, както и какво се стреми да постигне чрез него:
Каква е ползата от граждански форум за дискусии?
Мълчанието означава съгласие. Мълчанието означава съучастие! Гражданските дискусии са фундамент на демокрацията! Те са от основно значение за функционирането на едно демократично общество. Активното участие на гражданите е от съществено значение за търсенето на отговорност от правителствата, за формирането на обществените политики и за гарантирането, че процесите на вземане на решения отразяват волята и интересите на хората. Гражданското участие засилва чувството за принадлежност и солидарност сред членовете на общността. Като се включват в колективни усилия за справяне с общите предизвикателства, гражданите изграждат социален капитал, доверие и сътрудничество, които допринасят за устойчивостта и сплотеността на обществата. Участието в граждански дейности дава възможност на хората да упражняват правата си, да изразяват мнението си и да се застъпват за важни за тях въпроси. То позволява на хората да се превърнат в информирани, активни граждани, които могат да влияят върху решенията, които засягат техния живот и общности. Гражданското участие играе решаваща роля за справяне със социалните, политическите и екологичните предизвикателства. То дава възможност на гражданите да допринасят за общото благо и да работят за изграждането на по-приобщаващо и демократично общество. И в крайна сметка, това е демокрация, а общество без диалог е диктатура. Диктуват и вие изпълнявате!
Защо създадохте този форум?
Гражданският форум за дискусии бе създаден в следствие на това че след като бях останал в България почти четири години, където финансирах със собствени средства редица социални и културни инициативи се сблъсках с множество проблеми като бюрокрация, корупция, безхаберие, расизъм, хомофобия, омраза към различните, омраза към свободните и необвързани политически хора. Сблъсках се с не един намек, че трябва да принадлежа към партия, че трябва да бъда използван политически, аз и моят бизнес, за да ми се случват нещата, които се опитвах да направя за нашето общество. Получавах безброи заплахи за мои позиции, например, относно религиозната и сексуалната търпимост, дори и относно моят произход и сексуалност. Имаше даже подхвърляния защо съм работил и правил неща за малцинства и имигранти например. Затова и създадохме първият форум, които доста успешно бе пробвано да бъде саботиран. Последва дори премахването на параклис, които бях поставил в центъра на Пазарджик, без даже да бъдат изети и проверени записите от камерите наоколо. Не бе взета и изключително критичната позиция на Президента Румен Радев относно случаят, а за назидание аз бях наклеветен пред редица институции. Това провокира желанието ми да направя втори форум, този път обърнат към нашето гостоприемство и подчертаващ необходимостта да бъдем толерантни. Както и целящ да напомни, че цивилизационният избор на България е със Западна Европа!
Ти си доста провокативен в това, което правиш. Да вземем за пример Военна Рампа и децата от Афганистан, които представяше като герои извървели най-трудният път?
Ако говорим за гражданско общество и демокрация, няма как да оставяме деца, преминали през толкова трудности и страдания просто някъде в миманса. Говорейки за омразата в обществото, трябва да покажем всички нейни форми, защото тя е към всичко различно от патриотичното идеологическото ядро (или така наречената Национална Идентичност), започващо да придобива все повече всички очертания и характеристики на една национал- социалистическата идеология. Не може едни деца да живеят натъпкани в охраняван център, в ужасни санитарни условия, да спят на двора, да изчезват безследно и на никой да не му пука. А в обществото да се насажда омраза и нетърпимост, а това не само да не е наказуемо, но и да е предпоставка за политическа кариера. Не може да се радваме на бутафорни паркове построени посредством крупни финансови измами, построени на омраза и на нетърпимост, а да не виждаме лагерите за хора и деца… Не може ние постоянно да говорим за свобода и да не виждаме лишените от нея…
Литературата за удоволствие и като социално оръжие? В крайна сметка, ние имаме литература, която се продава на сергии и в книжарници и всеки го прави за пари!
Литература за пари е много тъжно. Писател на панаир ми напомня баба зад сергия за розови домати. Какво можем да очакваме от творци подложени на това унижение? Граждански позиции? Дисиденти борещи се с власт, система? Хора с морални устои и етични позиции, която да възпитава едно гордо общество? Та у нас путинските радио точки, все още ни втълпяват, че сме били роби… Смятам че у нас целенасочено бе скопена възможността за раждането на нова интелигенция след 1989 година, по същият начин (и от същите хора), както бе унищожена интелигенцията след 1944.
Литературата днес трябва да бъде оръжие, защото срещу нас е същият този мрак, който потопи Европа в кръв в средата на 20 век. Фашистите и Национал-Социалистите, в последствие и Социалистите, разделиха обществото на добри и лоши, ние и те, човеците и ужасният варварски Запад. Съветският Социализъм, апропо Комунизъм, след като унищожи интелигенция и хората на личната инициатива, подеха една инфантилна манихейска приказка за светлото бъдеще, за добрите хора, за воините на светлината и морално пропадналият Запад. В последните 30-тина година имаше една носталгия която ни се натрапваше най-вече в медии и литература, интелигентни внушения по загубеното величие, навяваше ни се една меланхолична тъга по социализма, проповядваха ни уж интелигентни професори и учители (прочели вагони книги) за равенството оставяйки в миманса онези злодеи с парите, силната ръка и великия комунизъм. Днес това се връща с пълна сила навсякъде с трясък, знамена, фанфари и заря, а ние като сомнамбули вървим към пропастта.
С моите книги, които продавам между другото само навън ( те могат да бъдат намерени напълно безплатно на български в Амазон Киндъл и Google Books) и то да се влее ресурс в това, което правя като цяло, се опитвам да реализирам една мисия, да достигна до повече хора и да кажа за ужасното нещо, което се надига. С първата книга, Ако Срещнеш Буда Убий го аз се опитах да кажа какво е демокрация, какво е свободата да избираме, да творим, да правим пари, да ги харчим, да се забавляваме и да се противопоставяме на тирани! Това е книга за критичното мислене. Опасна книга, която казва, че не винаги трябва да слушаме тези отгоре какво ни казват. Ужасна книга, която се опитва да втълпи свободата да можем да се противопоставяме на престъпници и тирани! Между другото, всичко това, за което си говорим е в основата на втората ми книга „Дяволът! Аз го познавам“. Алегория разказваща за ужасите на Феодализма преродил се в Тоталитаризъм, едно своеобразно пътешествие през всички кръгове на Ада сътворени от нас на Земята. Пътуване през дебрите на фашизма, национализма, концентрационните лагери, робовладелци, племенни вождове и беззаконие!
Липсата на реклама и външно финансиране за това, което правиш? Да де факто, според доста съвременни законодателства си Британски агент, защото твоите финанси идват от дейност във Великобритания.
Прокарвам зловредно интелектуално влияние, даже бях наричан сатанист. Но да бъдем сериозни, писането за мен е хоби, удоволствие и инструмент за реализация на нещата, в които вярвам. Няма как да продам това на рекламодатели или да го вкарам в платен вариант. Аз вярвам в обществените медии, като PBS, идеологическите като Foreigner Affairs и научните JSTOR, създадени от свободни хора за свободни хора. Не ми допада по никакъв начин идеята за държавното финансиране на медии от бюджети, от частни медии. Смятам че следпандемичният свят доказа, че те и журналистите в тях са изключително крехки и лесни за манипулация и прокарване дори на официално терористична идеология и внушения.
Смяташ ли и че чрез сериозна журналистика, можеш да промениш плашещите тенденции в нашето общество?
Определено смятам, най-малкото защото има такива успешни проекти, като например Foreigner Affairs. Аз ще правя журналистика, до момента в които мога да си я финансирам сам, посредством бизнес коренно различен от писането, ако един ден нямам възможност, ще престана да пиша. The Angel Today, (част от шапката Angel Social, под която е и форумът Аз Обичам България) е в основата на моето журналистическо начинание, което е една идея по-различно от моите книги. Това е платформа, която се състои от три модула. Модулът „Хибридна крепост“ на Angel Group има за цел да предостави обективен преглед на идеологията и влиянието на Русия в България. Идеята е да се покаже как една държава – членка на ЕС и НАТО, може да бъде използвана от Русия като самостоятелно прокси. Проектът изследва отношението на Русия към НАТО, засилващото се сътрудничество с бившите съветски републики и потенциалният втори кръг на разширяване чрез визиите за нова руска идентичност. Проектът реконструира исторически базирани „когнитивни карти“ на Евразия, като предоставя информация за стремежа на Русия към нова идентичност и стратегическото мислене на НАТО. Проектът цели да прерасне в задълбочено научно изследване, фокусирано върху ядрото на руското влияние в България, с цел да му се противопостави чрез богато цифрово съдържание и академични изследвания.
Другите два проекта са изключително свързани с хибридната крепост. Вторият разглежда начина, по който Русия прониква и влияе върху друга социално-икономическа и културна среда – континента Африка. Чрез подробно изследване на пропагандните и идеологическите методи на Русия в Африка се постига сравним ефект и по-дълбоко разбиране на процесите в Европа и в частност в България. Третият проект изследва информационната война на Русия и средствата за противодействие срещу нея. Този проект се фокусира върху разбирането на това, какво означава информация, как се борави с научна информация, информация в медиите, основни методи на дезинформация и идеологическа диверсия и основните начини за противодействие.
Социална Реклама, Антисемитизъм, Хомофобия, Забрана на ловът, риболова и използването на животни за развлечение?
Смятам че както бизнеса, така и литературата и рекламата може да бъде мощен инструмент за справяне със социалните проблеми. Защото дискусията не е достатъчна за гражданско демократично общество, нуждаем се от наистина активни граждани, които могат посредством всичко, което правят да бъдат активна част от обществото и да бъдат промяна. През 2021 посредством огромни банери и материали в пресата, говорихме за расизъм, хомофобия, както и за унищожаването на природата в България. Една от каузите, зад която стоя е евтиният и масов лов и риболов в България, както и използването на животни за развлечение (но все пак това е огромна политическа сила)… Защо да нямаме български Бенетон, които чрез изключително сполучливи рекламни кампании на продуктите си, да се бори с расизма? Защо спортните компании не залагат на инвалиди спортисти и да подчертават, че те са истинските супер герои?
Религиозна и сексуална свобода – не смяташ ли, че прекаляваш малко? Все пак България е консервативно общество.
Аз съм консерватор, до голяма степен. В Лондон членувам в Консервативната Партия, плащам си членски внос, до голяма степен споделям идеологията им. Но консерватизмът няма нищо общо с Традиционализма или със про Путинските му трактовки. Може би съм си заслужил отношението? Въпреки че в едно демократично общество не разрушават параклиси и църкви… в демократичните общества, ние говорим аргументирано, без да налагаме мнението си и приемаме различните добре аргументирани позиции. Е, да, параклисът бе вдъхновен под едно вековно дърво, не толкова каноничен, донякъде и будистки, приканващ различните вяри да отдадат почит към природата. Демократичните общества се базират на различия, на разнообразието във всичко. А за сексуалността, даже бях написал статия съпоставяща Талибаните в Афганистан и нашите традиционалисти надъхани от Путин. В общи линии, талибаните са доста либерално и толерантно общество в сравнение с нашите хора. А моята сексуалност, тя е като всичко, което правя, свободна!
Автор: Невена Борисова
Прегледана: 153400